Mindset

Bart Heuvingh is de topsportbegeleider in de AZ jeugdopleiding en hij is vooral geïnteresseerd in hoe de voetballers in de opleiding denken over de wijze waarop ze zich kunnen ontwikkelen, hun mindset. Deze term komt uit de theorie van mevrouw Dweck. Zij heeft de theorie van de statische en de groeimindset geïntroduceerd. In een reeks prachtige experimenten maakte ze duidelijk dat kinderen die vooral om hun intelligentie werden geprezen steeds minder uitdagingen aan gingen. Kinderen die werden geprezen om hun werkhouding wilden graag een moeilijkere puzzel als ze de keuze kregen. Zij zochten de uitdagingen op.

Een paar weken terug kwam Bart bij mij op school een workshop geven over dit onderwerp. Met veel enthousiasme wist hij mijn collega’s te inspireren om na te denken over hun eigen mindset en vooral over de wijze waarop wij onze studenten benaderen.

Mindset

Doen we bij onze studenten een appel op de groeimindset? In hoeverre helpen wij ze om zich steeds weer te richten op hun ontwikkeling? En, in hoeverre is onze opleiding zo georganiseerd dat we juist de statische mindset aanspreken in plaats van de groeimindset? Zo zijn tentamens aan het einde van een reeks colleges nog veel te veel gericht op alleen het beoordelen van de aanwezige kennis. Veel te weinig gebruiken we deze meetmomenten als ontwikkelingsinstrument. Tussendoor toetsen afnemen geeft richting aan wat er nog te doen valt in de lessen. Het geeft de student inzicht in welke vragen hij nog te stellen heeft. Zo bespraken we vele tips en trucs voor gebruik in de klas of voor de opleiding als geheel.

Maar, het meest verrast was ik door de vele reacties van collega’s, in de dagen na de workshop, over hun thuissituatie. Stuk voor stuk hadden ze zich voornamelijk als ouder ingeleefd in de theorie van de mindsets. Ze hadden bijvoorbeeld gereflecteerd op de wijze waarop ze hun kinderen prijzen na het behalen van een goed cijfer. Of het behalen van winst in hun sport. Ze waren zich bewust van de impact die de dagelijkse opmerkingen en gesprekken over langere tijd kunnen hebben. Zij realiseerden zich dat hun goedbedoelde feedback op huiswerk en andere klussen niet altijd het effect heeft dat zij wilden. Werk aan de winkel dus! Want met de nodige inspanning valt dat natuurlijk te verbeteren. Ook in het geven van feedback kun je je als ouder nog elke dag ontwikkelen!

– Remco Koopmeiners