Jong geleerd is oud gedaan!

De ‘groeimindset’ is ook op het werk duurzaam succesvol

Onlangs ben ik gestart in een nieuwe functie, bij een nieuwe werkgever. Ik mag weer leiding geven aan een groep mensen. De eerste weken stonden vooral in het teken van kennismaken, maar inmiddels kom ik mensen tegen aan wie ik me voor de tweede keer voorstel. Dan zit de fase van kennismaken er wel op.

Ik voel me thuis in mijn nieuwe werkomgeving, weet in grote lijnen wat m’n opdracht is en dan wordt het tijd om me verder te verdiepen in mijn team. Wie het zijn, weet ik inmiddels en ook feiten als professioneel verleden en dienstverband binnen de organisatie zijn me bekend. Nu komt het echte werk.

MindsetWat is het gedrag van mijn teamleden, of nog belangrijker, vanuit welke mindset opereren zij? Hier komt mijn betrokkenheid bij Skerpe Jeugd van pas. Eén van de basistheorieën waaruit het materiaal is ontsproten is de mindsettheorie van Carol Dweck. Mensen met een groeimindset omarmen nieuwe uitdagingen, leren van fouten en gunnen anderen hun succes. Mensen met een statische mindset doen vooral waarin ze goed zijn, moffelen hun fouten weg en zijn jaloers op het succes van een ander. Ik wil teamleden met een groeimindset!

Alhoewel, ik kan de teamleden met een statische mindset natuurlijk ook de taken geven die ze goed kunnen en ze daar steeds complimenten voor geven. Nieuwe uitdagingen passen dan beter bij de teamleden met een groeimindset.

Ik wil dus weten of mijn teamleden een statische of een groeimindset hebben. Het bepaalt voor een groot deel hoe ik de mensen aanstuur en coach. Welk type leiderschap past er bij het individu en welk type zet ik in bij het complete team? En dan maak ik zelf ook nog eens deel uit van een managementteam. Wie heb ik daar om me heen?

Als ik het zo op schrijf lijkt het een complexe omgeving, maar gelukkig haal ik plezier uit deze analyse-fase en vind ik het leuk om mijn aanpak voor de toekomst te bepalen.

Zelf werk ik graag met mensen toe naar een groeimindset. Uiteraard, denk je dan. We leven in een steeds veranderende omgeving, wat steeds nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Maar wanneer veranderingen aan de orde zijn, dan voelen ook mensen die een groeimindset denken te hebben, zich al snel bedreigd. Daar is dus een stukje statische mindset te zien. Waar komt het gevoel van bedreiging vandaan? Het is een belangrijke vraag en aan mij de eer om dat gevoel weg te nemen. Het is belangrijk om als leider dan open en authentiek te zijn en daarmee een sfeer van vertrouwen te creëren.

Opgelegde verandering is nooit leuk, maar het biedt ook weer kansen richting de toekomst. En wanneer mensen die kansen gaan zien en het sentiment van opgelegde verandering naast zich neer hebben gelegd, keert men weer terug in de volledige status van de groeimindset. En dan kunnen we als team verder bouwen aan de toekomst.

Mindset is iets wat ook bij jonge sporters aan de orde is. Dan nog spelenderwijs. Maar de praktijk op latere leeftijd toont aan dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Als ouder en als coach. Leer je kind inzicht te krijgen in zijn of haar mindset. Stimuleer de groeimindset en maak aspecten die duiden op een statische mindset bespreekbaar. Waarom reageert iemand vanuit een statische mindset en wat is er voor nodig om over te gaan op een groeimindset? Ouders en coaches spelen daar een belangrijke rol in.

Stap er dus niet zomaar overheen. Het gaat niet alleen om nu. Nu is het voorland van straks, wanneer je kind op een hoger (professioneel) niveau sport, studeert of aan het werk gaat. Investeer erin, want jong geleerd is oud gedaan!

– Geo Arnold